سبک زندگی اسلامی
وصيت نامه شهيد حسين برهاني
- اي ملت بدانيد امروز مسئوليتتان بزرگ و بارتان سنگين است و بايد رسالتتان را كه پاسداري از خون شهيدان است انجام دهيد و تنها با اطاعت ازروحانيت متعهد و مسئول كه در راس آن ولايت فقيه مي باشد و امروز سمبل آن امام بزرگوار امت قادريد اين راه را ادامه دهيد.
- خواهرانم! در تربيت فرزندانتان بكوشيد و حجاب را رعايت كنيد، زهراگونه زندگي كنيد…..
- سفارشم اين است، مردم! به ياد خدا و روز جزا باشيد پيرو ائمه اطهار باشيد، كه …..
- مردم! امام زمان (عج) را فراموش نكنيد. مردم! دنباله رو روحانيت باشيد كه چراغ راه هدايتند…..
از امام اطاعت كنيد كه عصاره اسلام است، او را تنها نگذاريد كه نماينده حجه بن الحسن (ع) است. 10/5/1362
فصاحت و بلاغت
فصاحت و بلاغت
بانوی قهرمان کربلا، فصاحت و بلاغت را از پدر و مادر گرامی اش به ارث برده بود. «هنگامی که سخن می گفت، گویی از زبان پدر، ایراد سخن می کرد.»سخنانش در کوفه و مجلس یزید و نیز گفتگوهای ایشان با عبیداللّه بن زیاد، بی شباهت به خطبه های امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) و خطبه «فدکیّه» مادرش زهرا(علیها السلام)نیست.(33) این خطبه ها در حالی ایراد می شدند که حضرت زینب(ع) داغ های فراوانی بر سینه داشت، گذشته از آنکه تشنه، گرسنه و بی خواب بود، سختی سرپرستی کودکان و راه را نیز به دوش می کشید.
منبع:سیدکاظم ارفع، پیشین، ص 88.
به راستی که نمونه زنی است حضرت زینب کبری
وقتی حضرت زینب(ع) در کوفه، آن خطبه فصیح، آتشین و شورانگیز را ایراد نمود، مردم دست ها را به دندان گزیدند و با تعجب به هم نگاه کردند! در همان موقع، پیرمردی در حالی که می گریست و محاسنش از اشک چشمش تر شده بود، دست به سوی آسمان بلند کرد و گفت:
پدر و مادرم فدای ایشان که سال خوردگانشان بهترین سال خوردگان و کودکان ایشان بهترین خردسالان، و زنانشان بهترین زنان و نسل آنها والاتر و برتر از همه نسل هاست.
سیدبن طاووس، اللهوف، تهران، دارالعالم، 1348ش، ص 149 / محمّدباقر مجلسی، پیشین، ج 45، ص 110.
راه و رسم زندگی در مکتب حسینی
در قرآن کریم تمام تکالیف الهی به نوعی مقید به اخلاص و قصد قربت شده اند. چنانکه خداوند در قرآن درباره جهاد می فرماید: «کسانی که در راه خداوند جهاد کردند» و درباره شهادت می فرماید: « کسانی که در راه خدا کشته شدند.» درباره انفاق نیز می فرماید: «کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند.» همچنین قرآن درباره اهل بیت (ع) می فرماید: «غذای خود را با اینکه به آن علاقه دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» می دهند و می گویند «ما شما را بخاطر خدا اطعام می کنیم، و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی خواهیم ».
خصوصیت بارز حرکت امام حسین(ع) نیز چنین بود که خالصانه و بدون هیچ شائبه، برای خدا و دین خدا صورت گرفت. قرآن کریم، می فرماید: «مانند کسانی نباشید که از دیار خود با غرور، خودنمایی ( و نفس پرستی) در برابر مردم، خارج شدند.» (انفال، 47) و امام حسین (ع) نیز در مورد قیام خود می فرماید: «همانا من از سر غرور و سرمستی، تکبر و خودبزرگ بینی، فسادطلبی و ستمگری خروج نکرده ام؛ بلکه فقط برای اصلاح امور امت جدم قیام کرده ام» در این قیام خالصانه، یارانی خالص امام را یاری می کردند اما کسانی که جز رضای خدا دنبال امور دیگری نیز بودند و حتی ذره ای ناخالصی در وجودشان پنهان بود به این کاروان نور نپیوستند و یا در میانه راه از امام جدا شدند. امّا حسین (ع) و یارانش را هیچ چیز جز رضای پروردگار راضی و خشنود نمی کرد و این رمز ماندگاری عاشوراست. نهضت عاشورا با گذشت زمان نه تنها کهنه و فراموش نشد، که روز به روز بر جلوه و جاذبه آن افزوده گشت و این به برکت اخلاص است، چرا در نظام خلقت عمل خالص محو و نابود نمیشود.