ارواحنا فداک یا زینب
لقب عقیلة بنیهاشم را صاحبنامترین راویان صدر اسلام، ابنعبّاس به او داد (بحرانی اصفهانی، بیتا: 195). بنیهاشم در میان اقوام، برجسته و دارای مقامی والا بودند و از حضرت زینب(س) احادیثی را نقل میکردند؛ از جمله ابنعبّاس، دانشآموختة مکتب علوی که به القاب علمی بسیار والا همچون حبرالأمّة،ترجمانالقرآن، شیخالمفسّرین و… ملقّب بود، از ایشان حدیث نقل میکرد. حضرت خطبة فدکیّه را برای ابنعبّاس نقل فرمود. پس ابنعبّاس در مقام ایشان گفت: «حدّثَتنا عقیلتَنا: بانوی خردمند ما گفت…» (شریف القرشی، بیتا: 6؛ قزوینی، 1409ق.: 2 و بهشتی 1368: 51). عقیله یعنی بانوی گرامی و مخدّره (ر.ک؛ مصطفی، بیتا، ج2: 617). از این رو، فرزندان آن حضرت را بنیعقیله میگفتند (ر.ک؛ عزیزی، بیتا: 8). نبوغ علمی آن بانو از کودکی شگفتآور بود، بهویژه در مسایل اعتقادی. روزی حضرت علی (ع) زینب (س) را بر زانوی خود نشانده بود. به او فرمود: بگو یک. زینب هم گفت یک. پدر فرمود: بگو دو. زینب ساکت شد. علی (ع) به او فرمود: دخترم سخن بگو. زینب گفت: زبانی که به گفتن یک گردش کرده، چگونه دو بگوید؟! امام از پاسخ حکیمانه و عالمانة دخترش بسیار مسرور گشت و او را بوسید (ر.ک؛ حسینی علوی، بیتا: 3؛ الحائری، 1385، ج2: 232 و محمّدی اشتهاردی، 1379: 35). نیشابوری در رسالة علویةخود آورده است که زینب (س) در فصاحت و بلاغت و نیز زهد و عبادت همچون پدرش علی مرتضی و مادرش زهرا، علیهماالسّلام بود (بحرانی اصفهانی، 1409، ج 11: 951).